Afvallen na zwangerschap

Negen maanden heb je er naar uitgezien en opeens is het zover: je kindje is geboren en je bent een gelukkige jonge moeder of je gezin is groter geworden. Tijdens je zwangerschap word je gemiddeld 12 kilo zwaarder, maar er zijn vrouwen die wel tot 20 kilo zwaarder kunnen worden of juist helemaal niet zoveel in gewicht toenemen. Hoewel een groot deel van deze kilo’s tijdens de zwangerschap uit vruchtwater bestaat, zijn er ook kilo’s die je echt zelf kwijt moet zien te raken. Zeker als je geen borstvoeding geeft, zul je voor afvallen na zwangerschap je best moeten doen.

De natuur zorgt er namelijk voor dat je tijdens je zwangerschap extra reserves opbouwt om je kindje te allen tijde goed te kunnen voeden. Wanneer je flesvoeding gebruikt, worden deze reserves niet aangesproken en zul je dus merken dat afvallen na de zwangerschap niet snel zal gebeuren als je daar zelf niets aan doet.

Behalve het gewicht zul je ook merken dat de vorm van je lichaam niet hetzelfde is als voor de zwangerschap. Dat is niet direct reden tot paniek want je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen van de zwangerschap en die tijd moet je jezelf ook gunnen. Wanneer je dit niet doet is de kans groot dat je daar verdrietig van wordt en daarmee doe je jezelf en je kindje echt te kort.

Waarschijnlijk heb je voor je zwangerschap een cursus zwangerschapsgym of zwangerschapsyoga gedaan. Veel vrouwen denken er niet aan op het moment dat hun kindje is geboren maar ook na de zwangerschap is het aan te raden om een cursus gym voor na de zwangerschap te volgen.

Met oefeningen die speciaal op jouw situatie zijn toegesneden werk je naar een betere conditie en zul je merken dat je lijf ook weer sneller in vorm komt. Daarbij train je tijdens deze cursussen ook je bekkenbodem en dat is voor veel vrouwen nodig ook. Juist je bekkenbodem heeft veel te lijden gehad tijdens de bevalling, maar gelukkig krijg je met de juiste oefeningen ook dit deel van je lijf weer in de conditie en wordt afvallen na zwangerschap makkelijker.

Wanneer je kindje een paar maanden oud is en je het gevoel hebt dat je weer enigszins de oude bent, kan het natuurlijk zijn dat het afvallen na zwangerschap ondanks al je moeite nog niet is gelukt. Sporten en letten op je voedingspatroon zijn en blijven de beste opties om duurzaam af te vallen. Probeer ook niet teveel kilo’s in een keer kwijt te raken, want dan is het zogenoemde jojo-effect groot. Dan kan het gebeuren dat je, nadat je bent afgevallen, meer kilo’s aankomt omdat je lichaam denkt dat het reserves moet opslaan.

Het volgen van een dieet, bijvoorbeeld een 10 dagen dieet of een 5 dagen dieet heeft dan ook alleen maar zin wanneer je van plan bent ook wezenlijk je voedingspatroon aan te passen. Een 10 dagen dieet of 5 dagen dieet kan een kleine duw in de goede richting geven, maar kan nooit de gunstige effecten van een gezond en gebalanceerd eetpatroon vervangen. Wanneer je dit goed in je achterhoofd houdt, kan een dieet je wel helpen je hiervoor te motiveren.

Maar, zoals gezegd, een gezond leefpatroon is zeker zo belangrijk als afvallen om je lekker te voelen. Probeer beweging in te bouwen in je dagelijkse leven: neem niet de lift, maar de trap. Laat ook als het kan de auto staan en pak de fiets. Dat is alleen maar gezellig met de kleine voorop. Door deze relatief kleine aanpassingen in je levensstijl zul je merken dat je je beter gaat voelen en zult genieten van je kind. En is dat niet wat je wilt na je zwangerschap?